Tilbake til start
Velkommen
Bli medlem!
Klikk her!
21. oktober 2018


Hovedmeny
Om Pilegrimsfellesskapet St Jakob
Pilegrimsvandring i Norge
Pilegrimsvandring i Spania
Anbefalte nettsteder
GPS-kart for pilegrimer
Pilegrimsblogger
Pilegrimsvandring i Italia







Web-kamera
Santiago de Compostela:
 

Fra Obradoiro-plassen foran katedralen i Santiago de Compostela.
Klikk for større bilde og valg av andre motiv












ANNONSER

Aktiv ferie og pilegrimsvandringer - på sykkel eller til fots - prøv:













Bente Berg
Gunnar Hokstad:

Caminominner





Anne Kristin Aasmundtveit:
Alle mine veier -
en pilegrims vandring









The Eagle
has
landed

       

Tilbake til nyhetsoversikten _______________________________________________________________________


Drømmen om å seile til Miklagard
14.09.2018 21:50
Bølgene ruller! Fra Odysseen til vikingfortellingene og Shakespeares Stormen, senere til Moby-Dick - og nå til Saga Farmann. Dette er en knarr fra tusentallet som ble sjøsatt i Tønsberg forrige torsdag. Kanskje blir dette en ny sjøfortelling?


Saga Farmann vil seile under en annen stjernehimmel enn den våre forfedre kjente for tusen år siden. Vår oppfatning av universet er preget av Edwin Hubble og Stephen Hawking.

Men seilasen har ennå sine poetiske øyeblikk, fremdeles kommer vi nær naturen.

I skipsbiblioteket finner man inspirasjon til et mentalt bakteppe, enten det dreier seg om Santiagos samtale med fisken i Ernest Hemingways Den gamle mannen og havet eller Ismaels tankevandring på dekket av hvalskuta Pequod i Moby-Dick
 
Saga Farmann er en nøyaktig kopi av det 60 fot lange Klåstadskipet fra ca år 995, og er kanskje det mest representative av alle skip fra norsk vikingtid og middelalder.

Klåstadskipet var en knarr, et handelsskip, og det er første gang man bygger kopi av dette fartøyet.

I 2020 legger knarren ut på en europeisk rundreise, og det er satt av 5-6 sommersesonger på denne ferden. Men det er ikke vikingenes fortelling som skal fokuseres, snarere pilegrimens - med fokus på kulturen, naturen og menneskene, et håp om gode møter mellom øst og vest, mellom folk og kultur, en reise i lysets hjerte der også de store spørsmålene får en plass.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/2/24/Gorskii_03966u.jpg/250px-Gorskii_03966u.jpg

Helt nytt i forhold til andre pilegrimsferder er at vi denne gangen starter nordover, til Finnmark. Deretter seiler vi gjennom Bjarmeland og videre gjennom andre deler av Russland.

En stor del av seilasen går på Volga, Europas største og lengste elv, som i uminnelige tider vært hovedferdselsåren gjennom det russiske kontinentet. Her fant våre forfedre veien til Bagdad, og returnerte hjem med sølv, gull og kostbare stoffer.

Etter Russland venter Svartehavet og havner rik på historie og legender; Trabzond, Samsun, Batumi, Sinop, Varna og Sevastopol.  De fleste er knapt kjent av nordmenn. 



Og der når vi også vårt første store mål, vår drøm og vår lengsel: Miklagard - Vårt Soria Moria!  

Fra Miklagard går seilasen ut i Middelhavet som byr på varmt hav, mange spennende havner og flere fortellinger; Tartous, Byblos og Acre. Det blir en seilas i Odyssevs ånd. Vi har mange planer for de kommende årene: Alexandria, Venezia, Sevilla, Ile of Man, Grønland.

Det haster ikke med å sette kursen hjemover. Vi seiler så sakte vi kan, for reisen er slutt når vi kommer i land. 

Å seile et gammelt skip skaper nysgjerrighet og kontakt mellom folk.  Håpet er at ferden blir noe mer enn tilskuerens, snarere en del av noe større, noe deltagende. Kanskje kommer vi nærmere russernes liv, deres sang og kultur?
 

Det gamle bysantinske flagget er allerede på plass

Det er laget en flott folder som følger mynten som beviser at man er deltaker i Klåstad-prosjektet

Nærmere 2300 reiselystne har meldt seg på dette fantastiske toktet ved å kjøpe den spesielle Oseberg-mynten. Så kan man skrive seg på en etappe eller flere hvor man vil være med å seile. Mynten er inngangsbilletten til eventyret!


        



Gjennom Russland
Vårt første store mål er det vakre Solovetsky-klosteret i Kvitsjøen. Dette er et av Russlands viktigste pilegrimsmål, og det nordligste i Europa. 

Takket være den 200 kilometer lange Kvitsjøkanalen kan Saga Farmann nå seile videre fra Kvitsjøen og ned til Onega- og Ladogasjøen.  

Underveis blir det besøk ved Kizhi-øya med sin vakre kirke og mange kupler.Fra Ladoga dro våre forfedre ned elva Volkhov til Novgorod (Holmgard) og videre på elvesystemer til Djepr som passerer Kiev. Flere av disse stedene byr på viktige pilegrimsmål. 

Saga Farmann vil ta inn på kanaler via Belojesjøen, Rybinsk, mot Jaroslav ved Volga, Europas største elv, også kjent som «alle floders mor».  Volga byr på andre elvelandskaper enn dem vi kjenner lenger vest. Skogen står ofte tett, landsbyene preges av lave tømmerhus og vindskeive brygger.

kilde til VolgaDet er langt mellom folk, og det er lite trafikk på elva, men så har da også dette landet usedvanlig godt med plass. Kirker og klostre skinner med sine gullforgylte løkkupler, gamle gubber fisker abbor langs elvebredden, mens kvinnene samler inn høy. Mange vinker til de elvefarende. Landligge gir nærkontakt med hverdagsliv, håndverkstradisjoner, folkeliv og åndelighet. Det er som en tidsreise århundrer tilbake.

Volga flyter sakte, stor, bred og dyp  - 3700 kilometer lang - forbi Nye Novgorod, tatarbyen Kazan (som vikinger besøkte).  Elveferden fortsetter så forbi Saratov til Volgograd, også kjent som Stalingrad. Fra Volgograd følges en moderne kanal som munner ut i Svartehavet via Rostov - on - Don. 

Og i Svartehavet venter en annen seilas, og et helt annet eventyr. Og våre drømmers by: Miklagard! 

http://www.jreimers.de/russland/P1010575.JPG



Klåstadknarren
Knarren var en fartøystype som seilte langs kysten, krysset havet mot England, Gotland - mot fjerne kyster.

Det finnes to lignende fartøyer i Norden, den ene er Saga Siglar som Ragnar Thorseth seilte jorda  rundt i 1984-86, det andre er Ottar som drives av Roskilde Vikingskib Museum. Begge fartøyene er basert på Skuldelev 1- vraket fra tusentallet. De moderne kopiene har vist seg å være meget sjødyktige og lettseilte.

Vår knarr er en kopi av Klåstadskipet som ble funnet nær Larvik. Det ble bygd i en sterk brytningstid; åsatroen og småkongedømmet var på hell, nå var det sterke krefter på gang som fremmet Kvitekrist og et nasjonalt kongedømme.

Typisk er historien om Gudrid Torbjørnsdatter. Når hun drar til Vinland rundt år 1000 bekjenner hun seg til gamletroen, men når hun returnerer til Island etter få år, har folket tatt den nye troen. Gudrid lar seg døpe, senere drar hun til Roma som pilegrim. Vi nevner også helgenkongen, Olav Haraldsson. Han dro ut i Europa som herjende viking, men vendte tilbake som kristen. Dåpen tok han i Rouen.

Eivind Luthen

Se NRK-programmet Norge nå fra sjøsettingen 6 september. 

Se samtale mellom Erling Okkenhaug og Eivind Luthen på Facebook om Klåstadskipet før sjøsettingen. 





   
En velregissert kveld!


    

Ingen av dem som var til stede vil vel noen gang glemme opplevelsen av magi da kopien av Klåstadskipet, etter det femte hammerslaget, sakte begynte å bevege seg nedover rampen. Den euforiske følelsen da det økte farten og til slutt fosset ut i kanalen med skumsprøyt om baugen.

Det var så riktig! Dette skipet skal ha saltvann under kjølen.

Spenningen var til å ta og føle på, jeg vil aldri glemme magien den kvelden i Tønsberg, med tusenvis av mennesker på Vikingodden, på kaia og på gangbrua, musikken, lysene, stemningen.


Det kunne ikke vært bedre om det hadde vært regissert i Hollywood, og så var vi rett og slett i lille Tønsberg, Drømmefabrikken.

Skipet ble døpt Saga Farmann av gudmor Unni Ottosen i vann fra Bosporus. Hun kastet det ut fra et drikkehorn, for dette er et skip som forbinder vikingtid med moderne tid. Et skip bygget slik man bygget skip i Norge for tusen år siden og som skal ta med pilegrimer, eventyrere og seilmannskap på langferd.

Her blir gudmor Unni intervjuet av NRK i programmet Norge nå


Fra Tønsberg via Kvitsjøen og Middelhavet, først til Istanbul, det eldgamle Miklagard, og videre til mange pilegrimsmål, som for eksempel Iona på Skottlands vestkyst. Dette blir tidenes pilegrimstur – og JEG skal være med. Jeg kan jo ikke si nei takk når jeg får et slikt eventyr severt på et fat. Nå skal jeg legge meg i hardtrening på Saga Oseberg for å kunnne bli med som mannskap.

Skipet vi skal seile med har fått navnet Saga Farmann etter Bjørn Farmann som er begravet i Tønsberg. Han var forøvrig oldefar til Olav den Hellige - bare så det er nevnt!

Kjersti Marken


Fotos: Jørgen Kirsebom, Kjersti Marken, NRK, Wikipedia, Facebook og noen andre






Nyttige guidebøker
fra Pilegrimskontoret

Noen spanske vandringsveier

Guidebøkene fra Verbum


Camino Frances på norsk


De spanske nordveiene


Camino Portugues


Oslo-Nidaros


Oslo-Nidaros på engelsk


Via Francigena, del 2


Husk pilegrimspass til vandringen
 


Luthens litteratur
Pilegrim ved verdens ende


Skjærgårds-
historier fra Nøtterøy


Selja, Sunniva-
kulten og pilegrimsmålet



Pilegrimsfellesskapet St. Jakob, Norge Huitfeldtsgate 11, 0253 Oslo, Tlf 22 33 03 11
Feil og kommentarer kan meldes nettredaktør.